*

Kohti yksityisiä sairaaloita

Ymmärtääkö hallituksen vasen laita mitä on päättämässä sotesta? Edessä on erikoissairaanhoidon yksityistämisiä laajassa mittakaavassa.
 
Hallituksen soteuudistuksesta on nimittäin julkisuudessa ruotimatta kenties sen hämmästyttävin lopputulos. Siihen lähdettiin hallituksen vasemman laidan piirustusten mukaan julkisen terveydenhuollon puolustamiseksi, mutta se on johtamassa meidät yksityisiin sairaaloihin. En tarkoita nykyistä suurempaa määrää yksityisiä lääkäriasemia,enkä terveyskeskusvastaanottojen yksityistämisiä. Tarkoitan yksityisiä sairaaloita.
 
Siirtyminen yksityisen erikoissairaanhoidon suuntaan tapahtuu hankintalain välillisestä vaikutuksesta, kun palvelujen järjestäminen ja tuottaminen erotetaan toisistaan ja kun tähän yhdistetään vastuukuntamalli. Kataisen hallitus on alusta saakka pitänyt tiukasti kiinni vastuukuntamallista, siis siitä että sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu on kunnilla ja että pienille kunnille palvelut järjestävät suuret keskuskunnat, eivät kuntayhtymät. Näin myös hallituksen tämänpäiväisen tiedotustilaisuuden perusteella tullaan etenemään.
 
Nykyisin sairaaloiden toiminnan järjestämisvastuu on samalla taholla (kuntayhtymällä) joka itse myös tuottaa erikoissairaanhoitoa. Palveluja ei ole pakko kilpailuttaa, sillä niitä ei hankita toiselta oikeushenkilöltä. Sen sijaan aina silloin kun palveluja ostetaan toiselta oikeushenkilöltä, kuntien on kilpailutettava hankintansa.
 
Kilpailutuspakkoon on poikkeuksia. Hankinnat jotka tehdään ostajan tosiasiallisessa valvontavallassa olevalta, vaikkakin muodollisesti erilliseltä yksiköltä, voidaan tehdä ilman kilpailutusta. Lisäksi jos kunta ostaa palveluita toiselta julkista valtaa käyttävältä organisaatiolta tai jos palvelussa on kyse julkisen vallan käyttämisestä, ei kilpailutuspakkoa ole.
 
Hallituksen soteuudistus on juuri kuullun tiedotustilaisuuden mukaan määritelty siten että  palvelujen tuottaminen väistämättä eriytyy vastuusta järjestää palvelut.  Alle 20 000 asukkaan kunnilla ei ole enää oikeutta järjestää mitään sotepalveluita. Järjestämisvelvoite on vastuukunnilla, ja kuntayhtyminä toimivilla sote-alueilla siellä missä sopivaa keskuskuntaa ei ole. Kuntayhtymä on kuitenkin poikkeus ja vastuukunta on pääsääntö, jos vain vähintään 20 000 asukkaan keskuskaupunki alueelta löytyy. Kuntayhtymä olisi käytännössä sama hallintomalli kuin nykyiset sairaanhoitopiirit ovat, sen sijaan vastuukuntamalli on ratkaisevasti eri, sillä siinä päätökset tekee viime kädessä vastuukunnan valtuusto, eikä tuottajaorganisaatio ole pienemmän kunnan valvontavallassa.
 
Kun lisäksi pelkkänä tuottajana toimiva organisaatio ei käytä julkista valtaa ja kun yksityisen terveydenhuollon nykyinen laajuus huomioiden terveydenhuolto ei ole vain julkinen tehtävä. Hallituksen aikaansaannoksessa on hankintadirektiivin ja –lain näkökulmasta monta ratkaisevaa eroa nykyiseen, mutta asia on uudistuksen kaoottisessa valmistelussa jäänyt huomiotta.

Näin ollen erikoissairaanhoidon kilpailutuksilta tuskin voidaan välttyä ja riski erikoissairaanhoidon vähittäisestä yksityistämisestä ja suomalaisen julkisen sairaalalaitoksen heikentymisestä on merkittävä. Ainakaan nykyiset julkiset sairaalat eivät jatkossa ole mitenkään automaattisesti palvelujen tuottajia, vaikka hallitus – ainakin sen vasen laita - tuntuu niin kuvittelevan.
 
Erva -alueet toimivat juuri kuullun linjauksen mukaan nekin kuntayhtyminä. Jotta hankintaoikeudellinen kilpailutuspakko vältetään, kaikkien palvelua ostavien kuntien tulee kuulua tähänkin kuntayhtymään jotta ne  osallistuvat organisaation päätöksentekoon yhtymävaltuuston kautta. Tämä on kuitenkin jo kolmas hallintotaso.
 
Vantaalaisena kuntapoliitikkona katson, että HYKS:n korvautuminen pikkuhiljaa yksityisillä toimijoilla ei saa olla tavoitteena, eikä varsinkaan piilotavoitteena. On myös ongelmallista, että asian jatkokehitys ei ole omissa käsissämme, vaan keskeinen tulkinta-aines hankintalain soveltamiselle myös kuntien välisiin hankintoihin tulee hankintadirektiivistä ja sitä koskevasta eurooppalaisesta oikeuskäytännöstä.

Tämä arvio perustuu tiedotustilaisuudessa kuultuun. Tarkempi arvio on mahdollinen kun kirjallisia dokumentteja on saatavilla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän mirjaleenaisoaho kuva
Mirjaleena Isoaho

Asioita voisi pikkuhiljaa alkaa tarkastelemaan osana suurta kokonaisuutta. Taitaa olla nyt hieman myöhäistä valittaa tästäkin yksityiskohdasta. Yksityiset sairaalat leikkaavat oikein mielellään. Ne kirurgit, jotka eivät laskyta tarpeeksi, erotetaan. Juuri kävin yksityisessä sairaalassa ja hyvin kävi ilmi että potilasta painostettiin leikkaukseen (en minä), mutta potilas kieltäytyi. Kun potilas kuitenkin lähti toipumaan ilman leikkausta, joka oli täysin mahdolllista alunperinkin, niin kontrollissa oli tunnelma, että ihme oli tapahtunut.
Olemme pian pakkohoitotunnelmissa yksityistämisen myötä, mutta sitä saa mitä tilaa....

Toimituksen poiminnat